Umělá inteligence (AI) dnes představuje jeden z nejzajímavějších směrů, kterým se herní průmysl vyvíjí. Dříve si pod AI hráči představovali spíše „nepřátele na mapě“, kteří se pohybují podle několika předem daných vzorců chování. Dnes se ale algoritmy dokáží samy učit z chyb, vytvářet dynamická herní prostředí nebo se přizpůsobovat taktice hráče v reálném čase. V důsledku toho roste poptávka po složitých simulacích, věrných virtuálních světech i pokročilé interakci s NPC (Non-Player Characters).
Jak AI mění herní design
Ve strategických hrách může AI ovlivňovat chování virtuálních civilizací nebo protivníků, kteří se učí reagovat na hráčův styl boje. V RPG titulech pomáhá tvořit procedurálně generované úkoly, dynamická prostředí či konverzační dialogy. Stále častěji se objevují také takzvané adaptivní potíže: hra sama sleduje, jak si hráč vede, a podle toho upravuje svou obtížnost, aby zážitek byl přiměřeně náročný, ale ne frustrující.
Potenciál AI v online hrách
Zvláštní kapitolou je využití AI v online titulech a MMO hrách. Existují prototypy virtuálních postav, které v obřích světech plní různé role a dokáží adaptovat ekonomiku herní mapy. Jejich úlohou není jen vylepšit atmosféru nebo rozmanitost, ale často i reagovat na interakci hráčů, navazovat přirozenou komunikaci a vylepšovat sociální aspekt hry. V budoucnu bychom mohli vidět virtuální „obyvatele“ herních měst, kteří budou řešit problémy podobně jako reální hráči.
AI a kreativita vývojářů
Umělá inteligence slouží vývojářům jako podpora v kreativních činnostech, ať už jde o psaní scénářů, návrhy světů nebo tvorbu postav. Vznikají tak prototypy nových konceptů, které by dříve vyžadovaly měsíce lidské práce. Tvůrci dokáží rychleji testovat nápady, zahodit ty nefunkční a posouvat se k sofistikovanějším verzím. Vývoj her je proto plynulejší a tým se může více soustředit na samotné jádro herní zábavy.
Jazykové modely a herní scénáře
V oblasti scénáře a dialogů je možné vidět rostoucí úlohu jazykových modelů, mezi které patří i chat gpt od OpenAI. Tento pokročilý nástroj se hodí na vytváření konceptů postav, linek dialogů nebo charakteristik nepřátel. Může vývojářům pomoci i při psaní popisků předmětů, zadávání úkolů a obecně tam, kde je potřeba hodně textu. Jazykový model rovněž zefektivňuje překlady do různých jazyků a pomáhá tak otevírat herní tituly i na zahraniční trhy.
Budoucí trendy
Kromě tradičních postupů, jako je vylepšování schopností nepřátel a NPC, se objevují také možnosti pro takzvané „generativní AI“. Ta je schopna vytvářet originální obsah – například trojrozměrné modely, hudbu nebo celé úrovně her. Dočkáme se možná i interaktivních dialogů na bázi neuronových sítí, kde herní postava odpovídá na dotazy hráče podle propracovaného jazykového modelu, a ne jen staticky podle napsaných skriptů. Výsledkem by mohly být příběhové linie, které se skutečně přizpůsobují volbám a emocím člověka u klávesnice.
Opodstatněná opatrnost
AI s sebou přináší také etické otázky: generování procedurálních úkolů nebo chování NPC musí být dobře regulované, aby výsledný herní zážitek nepůsobil nevyváženě či nefér. Nad rámec toho se řeší například ochrana osobních údajů, pokud se AI spoléhá na data analyzovaná z chování hráčů online. Stále jde o relativně nový směr, a proto vývojáři i hráči vyhlížejí výzvy, které se mohou pojit s rozsáhlejším zapojením strojového učení.
Doporučení na závěr
Pokud uvažujete o tom, jak do svého herního projektu zapojit pokročilé nástroje strojového učení a jazykové modely, doporučujeme se blíže seznámit s chat gpt, který může sloužit jako ideální výchozí bod. Kromě generování textů v různých jazycích umí také analyzovat velké objemy dat, vymýšlet dialogy nebo navrhovat questy. Je to užitečné řešení nejen pro začínající herní studia, ale také pro zkušené vývojáře hledající inspiraci a efektivitu.